Lost in Skåneland

Juriststudent. Festmästare. Badkars-filosof. Motvillig kaffedrickare. Obotlig realist. Frankofil. Miljöaktivist. Partypingla. Lost in Skåneland.

Livet efter Mount Everest

Lundalivet, Studier, Termin 4 Permalink0
Den första dagen på skatterättskursen hade vi som vanligt intro-föreläsning, och vår klämkäcke göteborgske studentlärare visade oss  en powerpoint på kursens upplägg och moment som illustrerades med olika etapper under en bestigning av Mount Everest. Kul tänkte vi. Så illa kan det väl inte vara, tänkte jag. Oj vad jag var naiv. 
Jag kan ärligt talat säga att skatterätten har varit den värsta kursen på denna utbildning. Tempot var sinnessjukt högt och istället för att få någon djupare och bestående kunskap i ämnet stressade, (iallafall jag) igenom allt som en galning och svamlade ihop något obegripligt på tentan som med lite tur kan tydas till någon sorts poänggivande svar. Om inte, kommer min sommar få en otrevlig vändning. (Men låt oss inte ta ut våra sorger i förskott.)
 
Efter det har livet varit väldigt avslappnat. Ett tag efter tentan tog jag "ledigt" från plugget, och har först nyligen insett att jag nästa vecka har inlämning av en uppsats på samma ämne, som jag över huvud taget inte har någon övergripande förståelse för, än mindre vet jag hur jag ska resonera mig fram till svar på de frågor i uppgiften som det inte verkar finnas några av rättsordningen givna svar på. Fint. 
 
Hur som helst, min nyvunna position som clubmästare i JF invigs imorgon på en tjänstemannasittning för både gamla, och nya tjänstemannakåren inför nästa läsår. Det blir nog kalaskul tror jag. Festmästeriet har idag varit på stan och fixat mycket fula utklädnader, vilket bådar gott. 
 
Nu blir det middag och sen troligen en kväll på soffan för att fortsätta mitt förslappade leverne, samt ett försök att bota min seglivade förkylning. 
 
Puss och kram 
Elin ♥ 
 
 
Till top