Lost in Skåneland

Juriststudent. Festmästare. Badkars-filosof. Motvillig kaffedrickare. Obotlig realist. Frankofil. Miljöaktivist. Partypingla. Lost in Skåneland.

Första kursen

Studier studier Permalink0
Sitter och kikar på juridicums hemsida och smygtittar lite på min första kurs på juristprogrammet, "LAGA01 Introduktion till juridiken, allmän rättslära och konstitutionell rätt, 30 hp"

Såhär står det bland annat i beskrivningen:
Delkursen i allmän rättslära handlar om rättsordningens grundläggande beståndsdelar och uppbyggnad. Vi börjar med att studera regler och rättigheter.Vi sätter in rätten i ett samhällsperspektiv, och diskuterar vad som menas med rättssäkerhet och rättvisa. Under kursens sista vecka studerar vi argumentationsteori och lär oss att känna igen olika typer av argumentationsfel.
 

Det låter ju faktiskt ganska intressant. 
Jag har egentligen ingen aning om vad det är jag ger mig in på känner jag. Om juridik är min grej. Jag ville ju bli polis först, men insåg snart att för att få jobba med det jag vill krävs flera års tjänst på gatan, som trafikpolis, med att städa nerspydda piketbilar samt släpa fyllon på fredagskvällarna... Party liv och sånt. Så jag bestämde mig för att ta en "genväg" och läsa juridik. 
Hur detta slutar återstår ju att se haha.
 
Hej så länge!
 
Elin ♥ 
 
 
 
P.S. För er nyfikna finns hela kursbeskrivningen här.
Till top