Lost in Skåneland

Juriststudent. Festmästare. Badkars-filosof. Motvillig kaffedrickare. Obotlig realist. Frankofil. Miljöaktivist. Partypingla. Lost in Skåneland.

Varför läser jag om postmodernistisk feminism?

Studier, Termin 1 studier, termin 1 Permalink0
Dagens tema har verkligen varit feminism och genusvetenskap, vilket jag först tänkte skulle vara sjukt intressant, men som bara var ett sjukt trött och orelevant tema. Vi hade två föreläsningar om först jämlikhet och sen genus uppe på LTH, och jag tror alla kände lite att det handlade om så uppenbara saker. Typ "det finns olikheter i hur män och kvinnor behandlas. Feminism handlar om att försöka utjämna skillnader mellar könen." och så vidare. Saker som de flesta av oss troligen ser som ganska självklara. Och jag tror alla också hade lite svårt att hitta en logisk koppling till de avsnitt om rättslära och rättspositivism vi läst hittills. 
Hur som helst har det inte varit en speciellt spännande dag i övrigt, men det är alltid kul att ha en föreläsning som provocerar klassen lite så att alla vaknar till! Och feminism är ju ett rätt kontroversiellt ämne som väcker mycket diskussion. Kul med lite action i föreläsningssalen för en gångs skull. 
 
Nu ska jag sätta mig med böckerna en stund. Måste liksom plugga ikapp det jag skulle ha läst till innan alla föreläsningar hittills... Wish me luck. 
 
Puss och kram
 
Elin ♥
 
"Great minds think alike."
Till top